Analyzuj, vyhodnocuj, zlepšuj
Co se tu dozvíte?
Podnikat na internetu je skvělé i díky tomu, že dokážete krásně sbírat data a vyhodnocovat je tak, aby pomohla při rozhodnutích o dalším rozvoji eshopu.
Proto nezapomeňte hned na začátku propojit eshop s nástrojem Google Analytics. Díky němu získáte obrovské množství dat, a to zdarma.
Propojení eshopu s Google Analytics by mělo být samozřejmostí. V ByznysWebu stačí na propojení e-shopu s Google Analytics kliků myší, v jiném případě Vám pomůže Váš webmaster.
Nedejte se však zmást, ani údaje z Google Analytics nemusí být na 100 % přesné. Na manažerskou webovou analytiku však stačí. Sledovat všechna data by zabralo mnoho času, vypusťte to z hlavy a raději se soustřeďte jen na ta nejpodstatnější.
Která data se vyplatí sledovat?
- Odkud návštěvníci přišli
- Co prohlíželi, hledali
- Výkonnost eshopu
- Konverzní cesta
- Míra odchodů
- Srovnání období
- Demografické údaje
I kdybyste nic jiného nesledovali, tohle si zapamatujte. Je to klíčový přehled v Google Analytics: odkud přišli návštěvníci na můj eshop?
Množství užitečných informací o Google Analytics jsme pro Vás připravili i v návodech pro Google Analytics a e-shop.
Za samozřejmé pokládejte i ověření stránky v Google Search Console. Tento nástroj Vám pomůže v tom, že Google rychleji zaindexuje nové webové stránky a změny na webové stránce. Dá se zde nahrát sitemapa, pomáhá odhalit nefunkční stránky (chyby 404), sledovat klíčová slova, přes která uživatelé Váš eshop našli, odkazy na Vaše stránky...
Prostě samé užitečné věci.
Taky jsme připravily několik návodů, jak pracovat s Google Search Console.
Jak uhlídat klíčová slova a zpětné odkazy
Základní statistiky ohledně SEO, zpětných odkazů, klíčových slov poskytnou užitečné nástroje jako:
V omezené formě se dají využívat i zdarma. Pokud je budete používat pravidelně, rychle si zvyknete, kde najít to, co Vás zajímá.
Collabim Vám zase pomůže sledovat pozice ve vyhledávačích na velké množství klíčových slov. A také kolik lidí se přes dané klíčové slovo prokliklo na Váš web. Základní funkce Collabimu jsou také zdarma.
Na http://www.serp.cz/detekce/basic/ zjistíte pozici pro jakoukoli cílovou stránku. Collabim měří pouze hlavní stránku.
Chcete odhalit chování konkrétních návštěvníků webu? Zkuste nástroj Mouseflow. Ukáže, jak uživatelé prohledávají Váš e-shop, a může Vám pomoci odhalit problémy použitelnosti stránky, které možná i brání provedení konverze.
Vyplatí se sledovat nejen svůj obchod, ale i konkurenci. K tomuto účelu slouží nástroje jako Trendlucid, SimilarWeb.
Najděte si čas na pravidelné sledování a vyhodnocování statistik návštěvnosti. Opravdu se to vyplatí. Díky nim odhalíte, zda je Vaše strategie online marketingu úspěšná, nebo třeba vymyslíte něco jiného.
Nakonec pár tipů, jak udržet svůj e-shop stále IN
- Sledujte svého největšího konkurenta. Jakmile konkurence vymyslí něco nového, zkuste vymyslet něco lepšího. Pokud nemáte prostředky na to, abyste mohli nabízet takové služby jako konkurence, najděte výhody, které nabízíte Vy, a patřičně jej zdůrazněte (např. na viditelném místě webu, na sociální síti).
- Přizpůsobujte se trendům. Výhodným nástrojem pro sledování trendů je https://trends.google.cz. Stačí zadat klíčové slovo odvětví, ve kterém podnikáte, a google trendy poskytnou statistiky, jak se o toto téma lidé zajímali.
- Sledujte novinky v oblasti e-commerce. Den co den přinášejí e-commerce specialisté novinky ze světa podnikání na internetu. E-commerce je oblast, která se neuvěřitelným způsobem vyvíjí.
Co platilo před rokem, již nemusí platit dnes. Přidejte si do prohlížeče RSS čtečku, kde se Vám budou zobrazovat nové užitečné články, rady a návody o podnikání a online marketingu. Jako např. blog.byznysweb.cz, Dexfinity magazín, Mladypodnikatel.cz, Vceliste.cz, ipodnikatel.cz, Seologer
Občas se vyplatí navštívit konferenci, případně si prohlédnout/přečíst záznam z takových konferencí. Každoročně se pořádají poučné e-commerce eventy jako Shop Camp, Eshop víkend, E-commerce forum.