Jak vytvořit eshop
Co se tu dozvíte?
Nyní si řekneme, kdo a jak Vám vytvoří eshop a webové stránky. Níže nabízíme srovnání eshop systémů - systémů provozu eshopu a www stránek. Výběr si dobře rozmyslete, protože přechod z jednoho systému do druhého Vás bude stát čas, peníze, výdělek i nervy.
1. Placený redakční systém na tvorbu eshopů
Jde o hotové systémy pro vytvoření eshopů. Celou zprávu eshopu máte ve vlastních rukou. Poskytovateli platíte poplatek za využívání eshop systému a dalších služeb.
Argumenty PRO
- Zákaznická podpora je vždy po ruce. Vždy se máte na koho obrátit. Dorozumíte se svým jazykem a odpověď dostanete brzy.
- Větší stabilita. Firmy, které vyvíjejí eshop systém, mají vysokou motivaci zůstat na trhu dlouho. Máte větší jistotu, že bude Vaším partnerem celou dobu podnikání.
- Pravidelné aktualizace. Placený systém odráží světové trendy, měnící se legislativu. Systém se pravidelně aktualizuje, automaticky přibývají nové funkce.
- Nový vlastní eshop je okamžitě online. Stačí vyplnit registrační formulář a můžete přidávat do eshopu nové zboží. Nemusíte mít žádné speciální znalosti ani umět programovat. Tvorba eshopu může být opravdu jednoduchá.
- Společnosti nabízející Eshop systém (nebo anglicky CMS, Content Management System) obvykle zajišťují komplexní služby v oblasti online podnikání. Vaše podnikání na internetu zastřešuje jedna společnost, která Vás důvěrně zná.
Takový redakční systém pro vytvoření eshopu nabízí i ByznysWeb.cz. V současnosti je velmi oblíbená možnost vytvořit si e-shop levně k pronájmu. Díky tomu optimalizujete cash-flow nejen na začátku podnikání. Kromě toho si můžete vytvořit eshop zdarma. Máte již hotový e-shop a chcete změnit provozovatele e-shopu?
Vyzkoušejte si nezávazně, jak vytvořit eshop:
Argumenty PROTI
- Menší možnosti individuální úpravy eshop systému. Vývojáři doplňují nové funkce podle toho, co je užitečné pro většinu uživatelů. Pokud máte příliš složité, specifické požadavky na funkce, ověřte si, zda je možnost je do systému dopracovat.
- Kompletní provozování eshopu je ve Vaší režii. Tvorba obsahu, aktualizace e-shopu je jen na Vás. Pokud nezvládnete psát vlastní texty, chybí Vám základní znalosti práce na počítači, pak je jasné, že budete potřebovat kolegu nebo externí firmu, která Vám s tím pomůže.
- Cena. Platíte za využívání systému a za některé nadstandardní funkce si budete muset doplatit.
Chcete si vytvořit e-shop a porozumět tomu, co děláte?
FAQ pro tvůrce e-shopů přináší odpovědi na nejčastější dotazy.
2. Vlastní programátor pro eshop, programování internetového obchodu na míru
Tento způsob vytvoření eshopu se vyplatí pro: specifické webové stránky s funkcemi na míru, které klasické administrační systémy zpravidla neobsahují. Např. aukční portál, internetový katalog, prodej nemovitostí, bazar, rezervační systém.
Argumenty PRO
- Platíte pouze za to, co opravdu využíváte.
- Vlastní programátor, který pracuje jen pro Vás. Máte člověka, který se Vaší webové stránce věnuje naplno. Pokud nastane problém, je jasné, na koho se máte obrátit, aby ho vyřešil.
- Výrazná odlišnost od ostatních. Pokud máte dobré nápady a šikovného programátora, můžete získat unikátní web s výhodami, které ostatní konkurenti nemají.
Argumenty PROTI
- Samotné programování e-shopu trvá delší dobu, musíte se připravit na to, že rychlost spuštění nebude ani tak záležet na Vás, ale na programátorovi.
- Na stabilitu poskytovatele služeb můžete zapomenout. Pokud se Váš programátor rozhodne ukončit spolupráci, je problém získat dalšího, který rychle dokáže navázat na práci předchozího kolegy. Je možné, že systému nebude rozumět a neporadí si s chybami.
- Potřebujete specialisty, počítejte s vyššími náklady. Je docela náročné najít kvalitního a odpovědného člověka/firmu, který/á se Vám bude naplno věnovat. Čím vyšší máte nároky na kvalitu, tím musíte zaplatit vyšší cenu.
- Pokud máte známého, který říká, že Vám udělá e-shop tak říkajíc za facku, a myslíte to s podnikáním na internetu vážně, nejděte do toho. Takových lidí najdete plno. Nabízejí tvorbu eshopu za pár stovek. Z dlouhodobého hlediska Vám toto řešení určitě nebude vyhovovat. Využít takové služby se vyplatí jedině pro jednoduché firemní stránky nebo organizace bez e-shopu, které není nutné často aktualizovat. A takový člověk často nemyslí prozákaznicky a nedívá se na e-shop očima klienta. Internetový obchod musí být user friendly a vypadat tak, aby se tam Váš zákazník rád zdržel a příp. rád nakupoval.
3. Open source systém na tvorbu webových stránek
Jak překlad samotného názvu napovídá, takový systém s otevřeným kódem je přístupný každému. Mezi snad nejznámější open source CMS patří: Joomla, Drupal, WordPress, Zen Card, Magento... Do kódu můžete zasahovat, pokud však nemáte znalosti programování, z open source systému moc nedostanete.
Argumenty PRO
- Jednoznačně největší výhodou je cena. Základ systému je zdarma.
- Mezi několika miliony uživatelů se najde poměrně slušné procento těch, kteří aktivně na vývoji open source pracují. Faktem však je, že prakticky nenajdete nikoho, kdo 100% rozumí celému systému a všem jeho modulům a bude Vám vždy k dispozici.
- Dalším pozitivem je možnost využití obrovského množství šablon, např. i z Templatemonster.
Argumenty PROTI
- Odbugovávaní je „veřejné". Každá chybička ve zdrojovém kódu je viditelná, jelikož do zdrojového kódu vidí každý uživatel. Pokud provozujete web na open source a jsou veřejné chyby, kdykoliv a kdokoliv Vám může web či e-shop „zrušit". V uzavřeném systému je zdrojový kód zakriptovaný, neviditelný, není možné jej jednoduše prolomit a poškodit tak webové stránky.
- Update a údržba jsou zbytečně komplikované. Je nutná neustálá manuální údržba, sledování updatů a jejich nahrávání.
- Pluginy nebo změny vyžadují programátora. Stejně jako v bodě 2, pokud nepatříte mezi programátory, nebudete si umět naimplementovat ani pluginy, ani cokoliv změnit. O funkcích na míru můžete pouze snít.
- Použitelnost není prioritní – vývojáři open source systému se nad použitelností jednotlivých prvků na hotovém webu nezamýšlejí. To je často kámen úrazu.
- Cloud hosting nehrozí. Změna na rychlejší, bezpečnější a modernější cloud je uskutečnitelné jen s pomocí profesionálů. To představuje další neočekávaný výdaj.
- Z dlouhodobějšího hlediska strávíte administrací mnohem více času – například řešení nechtěných komplikací souvisejících s neschopností aktualizace nebo instalací doplňkových modulů.
- Neadekvátní podpora – ano, existují sice uživatelská fóra, na kterých se dozvíte množství novinek o modulech a jejich využití. Ovšem pokud narazíte na nový problém, se kterým se zatím komunita nesetkala, jeho řešení se povleče.
- Spolehlivého programátora nikdo nenahradí – na internetu najdete množství inzerátů od studentů, kteří Vám nabízejí své služby za „pár korun". Ale ve skutečnosti často platíte za nic. Student najednou přestane komunikovat, nemáte šanci se s ním spojit, natož z něj dostat zpět své peníze. Dobře si proto rozmyslete, zda budete platit za zajíce v pytli, nebo se porozhlédnete po racionálnějším řešení, např. closed source CMS.
zdroj: Blog o podnikání na internetu
Před zahájením tvorby e-shopu si rozmyslete, co od něj budete vyžadovat. Podle toho se dokážete snadněji rozhodnout pro placený eshop systém na pronájem, nebo programování webových stránek na míru (za jednorazový poplatek).
Jaký způsob vytvoření e-shopu je pro vás nejvhodnější?
Odpovězte si na tyto otázky a získáte odpověď:
- Chci mít přístup do eshopu a kdykoliv upravit obsah?
- Budu nabízet své produkty / služby do zahraničí? Potřebuji jazykovou verzi přizpůsobenou na prodej ve více jazycích a měnách?
- Chci objednávky a faktury spravovat přímo v eshopu?
- Požaduji napojení na externího dodavatele přes XML feed?
- Stačí mi na vytvoření eshopu free šablona, kterou si budu moci upravit?
- Chci mít možnost upravovat stránky pomocí CSS, HTML?
- Budu nabízet online platby přes internet? Internetové bankovnictví, platební karty, paypal?
- Budu prodávat na splátky?
- Požaduji support? Telefonický, e-mailový?
- Budu posílat newsletter? Pokud ano, budu chtít spravovat newsletter přímo z e-shopu?
- Vyžaduji pravidelné aktualizace? Přizpůsobení novým trendům v internetovém nakupování?
- Chci mobilní aplikaci, díky níž budu moci sledovat své objednávky a spravovat e-shop kdekoliv?
- Upřednostňuji cloudhosting?
- Chci spravovat sklad přímo v administraci e-shopu?
Tak je pro Vás ideální PLACENÝ SYSTÉM PRO ZALOŽENÍ ESHOPU.
Na vytvoření eshopu potřebujete:
Webhosting – je „místo", kde budete mít „zaparkovanou" svou doménu. Pokud využijete placené systémy na tvorbu stránek, webhosting máte v ceně, nemusíte se o něj vůbec starat. V ostatních případech si musíte webhosting koupit. V Čechách ho nabízejí firmy jako cesky-hosting.cz, wedos.com, active24.cz. Webhosting je potřeba napojit na e-shop software.
Ověřte si svého poskytovatele hostingu. Stabilita serverů je velmi důležitá. Když stránky padají, přicházíte o zákazníky, proto pozor. V současnosti se za nejstabilnější hosting považuje cloud.
Doména – je Vaše webová adresa a je velmi důležitá. Jak vybrat správnou doménu? Dobrá doména by měla mít tyto vlastnosti:
- měla by se jednoduše psát a číst
- jednoduchá, krátká, výstižná, aby si ji uživatelé snadno zapamatovali
- v případě, že je volná pomlčková i bezpomlčková verze domény, zaregistrujte si obě a druhou také přesměrujte na stránku jako tzv. sekundární alias
- pokud plánujete jazykové verze, nakupte domény s různými koncovkami, např.: .cz, .sk, .com a nasměrujte je na příslušnou jazykovou verzi.
Ověřte si, zda je Vaše doména volná na: nic.cz.
A dobrá rada: vlastní e-mailové schránky ve tvaru neco@mojefirma.cz – působí mnohem důvěryhodněji a profesionálněji než veřejné e-maily určeny spíše pro soukromé zprávy, jako např. mojefirma@gmail.com
Můžete využívat několik firemních e-mailů, čímž si uděláte přehled v poště, např. objednavky@mojefirma.cz nebo servis@mojefirma.cz, info@mojefirma.cz a tyto si stahovat do tzv. poštovního klienta.
Všechny e-maily tak budete mít na jednom místě, odepisovat můžete také z poštovního klienta, který se bude tvářit jako e-mail, na který byla původně zpráva poslána. Jako poštovního klienta můžete využívat: MS Outlook, Gmail, Mozilla Thunderbird, Windows Live Mail.
V ByznysWebu si vlastní e-mailové schránky dokážete vytvořit velmi jednoduše, přímo v administraci e-shopu.
Při vytváření moderního internetového obchodu byste neměli zapomínat na:
1) Působivý design – protože design eshopu je důležitý, protože zaujme jako první a dělá první dojem. Ale nečekejte se spuštěním e-shopu, až bude Váš design vyšperkovaný. Na grafice se dá pracovat i průběžně. Jaký design zvolit? Myslete na to, že v jednoduchosti je krása a Váš zákazník se tak lépe orientuje na Vašem eshopu a neztratí se v něm. V současnosti je trendem tzv. flat design:
- Jde o plochý design, nevyužívá žádné grafické prvky vytvářející 3D efekt. Tedy žádné přehnané stínování, přechody barev, textury.
- Uživatele nezatěžuje zbytečnými obrazovými efekty, ale směruje jeho pozornost tam, kam chceme.
- A výhody? Takovéto stránky se rychleji načítají a dají se snadněji přizpůsobit mobilním zařízením, na kterých je dnes většina z nás.
2) Použitelnost eshopu
- uživatel rychle a bez větší námahy najde to, co v eshopu hledá (informace, novinky, kontakt, listování v produktech, nákup v eshopu), dokáže se zde snadno orientovat, což mu umožní komfortní pohyb po webové stránce, příp. nákup v eshopu.
Dávejte pozor na logické rozmístění prvků, aby se na tlačítka dalo kliknout, aby odkazy směrovaly na to, co popisují, aby se uživatel uměl vrátit na úvodní stránku. Kde si vytvořit eshop?
3) Hodnotný obsah – kvalitní obsah je alfa a omega. Můžete ohromit designem, ale pokud uživatel nenajde na stránce informace, které hledá, odchází pryč. A to nechceme. Důležité je tvořit originální obsah. Myslete na SEO pro eshop a klíčová slova, ale ať to má hlavu a patu. Dobrý obsah vyhledávače doslova spolknou a posunou Vaši stránku v přirozených výsledcích vyhledávání na vyšší pozice.
4.) Rychlost eshopu, čili to, jak rychle se načte e-shop na mobilech. Nebo jak pohodlně se vám bude pracovat s novým e-shopem (jestli bude eshop rychle vytvořen a zda je dostatečně rychlá administrace eshopu). I samotný Google bere ohled na rychlost načtení stránek a také podle toho řadí výsledky vyhledávání (SERP).