Zboží pro můj první e-shop
Co se tu dozvíte?
Chystáte se sice podnikat online, ale získání a expedice zboží je část, kterou jen tak lehce online nevyřídíte a možná se u ní i zapotíte. :)
Podstatná otázka před spuštěním e-shopu je:
Odkud vzít zboží, které budeme prodávat?
Představíme Vám některé možnosti:
1. Výroba a prodej vlastních produktů, handmade
Pokud patříte k výrobcům, máte o starost méně. Kvalita produktů je jen ve Vašich rukou. Co Vás však nemine, je vytvoření kvalitní online prezentace produktů. Budete potřebovat:
- Název – Dobrá rada nad zlato – dejte každému produktu unikátní jméno, jaké si zaslouží. Název ať obsahuje klíčové slovo, případně určitou vlastnost produktu. Např. Dětská čepice Lili s květinkou. Ať Vás ani nenapadne pojmenovat všechny produkty v kategorii stejně.
- Kvalitní fotografie – Obrázky prodávají, takže si dejte záležet. Kromě hlavního obrázku nabídněte i další obrázky produktů. Nafoťte je z více stran, přidejte ukázky použití apod. Jak fotit produkty? Jak upravit produktové fotky?
- Podrobný popis – vypište všechny vlastnosti a parametry. Slabý popis může uživatele odradit, protože si nemůže být jistý, že má produkt ty vlastnosti, které požaduje. Jak psát popisy produktů?
- Cena – měla by být na viditelném místě, také informace o DPH. Jak určit cenu handmade produktů? Cenotvorba zohledňuje tyto 3 základní faktory: náklady, ceny konkurence a poptávku (jedinečnost produktu). Ceny nemusí být statické, právě naopak. Je třeba je přizpůsobovat trhu, protože ten se mění a mění se i preference a příjem zákazníků.
Prodej handmade výrobků lze podpořit i díky různým portálům, které nabízejí výrobky velkého počtu šikovných lidí a zajišťují vysokou návštěvnost (např. fler.cz, simira.cz, sashe.sk). Obecně platí, že registrace je zdarma. Portál jako zprostředkovatel prodeje si však vezme určité procento z objednávky.
2. Nákup hotových výrobků určených k prodeji. Hledá se dodavatel
Výběr kvalitního dodavatele je polovina úspěchu. Dodavatele můžete vyhledat v různých katalozích, databázích firem. Zaměřte se na společnosti, které uvádějí ve svém popisu VELKOOBCHOD. Můžete navštívit různé veletrhy, výstavy zaměřené na Vaši oblast podnikání. Dodavatele oslovte e-mailem, telefonicky nebo osobně. Projděte si celý průběh spolupráce (nákup, dodání, ceny, platby, reklamace) a obchodní podmínky.
Využít můžete zahraniční trhy. V dnešní době již není problém objednat a dovézt produkty z jakékoli země a ty pak s marží prodávat. Znalost angličtiny je zde velkou výhodou. Nebo pokud jste narazili na zahraniční značku, kterou do Česka ještě nikdo nedováží, jste šťastný člověk. Můžete získat unikátní výhodu na trhu. Tomuto předchází podrobný průzkum konkurence v oblasti Vašeho podnikání. Na takový průzkum Vám postačí i internet.
Pokud jste našli dodavatele, musíte vymyslet, kam zboží uložit. V tomto případě budete potřebovat skladové prostory a skladové hospodářství.
Dohled nad skladovými zásobami Vám zajistí skladový software (např. Money S3 nebo Pohoda). Čas a starosti Vám ušetří, pokud je skladový systém propojen přímo s e-shopem nebo pokud e-shopový systém obsahuje sklad. Podívejte se, jak je skladové hospodářství řešeno v e-shopu od ByznysWebu.
Napojení na sklad dodavatele
Někteří dodavatelé poskytují tzv. XML feed, který napojíte do svého e-shopu. Je to velmi výhodný způsob, který zajistí obrovskou nabídku produktů v e-shopu, přičemž nepotřebujete vlastní sklad.
Nevýhodou je delší doba dodání, protože objednané zboží nemáte fyzicky u sebe na skladě. Musíte s expedicí k zákazníkovi počkat, dokud nepřijde zboží od Vašeho dodavatele. Dalším záporem je konkurence. Dodavatel totiž poskytuje stejný feed více klientům. Může se Vám stát, že konkurenti budou mít stejnou nabídku zboží jako Vy.
Jak to funguje?
- E-shop je napojen na sklad dodavatele pomocí XML feedu. XML feed Vám poskytne dodavatel.
- Produkty se automaticky nahrají do Vašeho e-shopu. V e-shopu můžete za velmi krátkou dobu nabízet tisíce produktů. Do e-shopu se importují ty údaje, které obsahuje XML feed. Obvykle to bývají obrázky, popis produktů, ceny, počet kusů skladem, kategorie produktů.
- Produkty můžete dále upravovat. Přihodit si k ceně marži, doplnit popis či obrázky, doplňkové informace.
Přesvědčte se, zda Vaše e-shopové řešení toto napojení podporuje. E-shop od ByznysWebu ano.
Pokud řešíte otázku skladových prostor, zvažte využití outsourcingu logistiky. V České republice fungují fulfillment společnosti jako www.jakob.cz, www.cms-praha.cz anebo www.gw-world.cz, které zajistí skladování, balení a přepravu zboží k zákazníkovi.
LOGISTIKA – z e-shopu k zákazníkovi
S rozvojem nákupu přes internet vzniklo mnoho přepravních společností, které neustále modernizují své služby. Takže je několik možností, jak doručit zboží zákazníkovi a zajistit komfort a rychlé dodání.
Přepravní společnosti mají aplikace, které urychlují podávání zásilek. Zásilky získávají číslo, podle kterého můžete Vy a v první řadě Váš zákazník sledovat, kde se zásilka nachází.
Možnosti dopravy v e-shopu
Ideální je nabídnout více možností dopravy, např. Českou poštu, kurýra, osobní odběr. K ceně za dopravu si můžete připočítat i náklady na obalový materiál. Možnosti dopravy a poplatky s tím spojené by měly být zákazníkovi nabídnuty v objednávkovém formuláři. Cena za dopravu se připočte k ceně objednaného zboží.
Při výběru správného přepravce se zaměřte na tyto faktory:
- cena přepravy a množstevní slevy,
- rychlost dodání,
- sledování zásilky,
- další služby jako SMS oznámení, napojení na e-shop – tisk štítků z e-shopu apod., vlastní odběrná místa,
- reference.
V Čechách se nejvíce využívají tyto přepravní společnosti: DPD, GLS, GEIS, UPS, DHL, PPL, WE|DO. Čím více zásilek budete podávat, tím lepší cenu Vám dopravní společnost může poskytnout. Je třeba vyjednávat.
Jak vybrat nejvýhodnější způsob dopravy pro e-shop?
Vybírat správnou zásilkovou službu pro váš e-shop může být klíčovým prvkem pro jeho úspěch. Zajistěte, aby vaše zásilky byly spolehlivé a dorazily včas k zákazníkům. Zvažte různé faktory, jako jsou rychlost doručení, cenová dostupnost a sledování zásilek. Srovnávejte možnosti a najděte partnera, který nejen splní, ale překročí očekávání vašich zákazníků.
Česká pošta – doručení na poštu nebo na adresu
Česká pošta nabízí kromě jiného tyto dvě formy doručení:
- na adresu – kurýr České pošty zanese zásilku přímo k zákazníkovi,
- na poštu – zákazník si vybere kteroukoliv poštu na území Česka. Tu, která je nejblíže k místu, kde se nachází. Nemusí se shodovat s adresou doručení.
Česká pošta vyvinula i užitečnou aplikaci PoštaOnline. Balíky můžete podat online, můžete si vytisknout adresní štítky a nalepit na balík. Dokonce si můžete objednat i odvoz balíků. Nemusíte chodit na poštu, vše vyřídíte online. Rapidně to podávání balíků zrychlí.
Odběrná místa – balíkomaty
V poslední době se velmi rozvinula tzv. síť odběrných míst. Tyto služby u nás nabízejí např. Uloženka, Zásilkovna, DPD Parcelshop, GLS ParcelShop, Geis point.
Výhoda: Většinu lidí je těžké zastihnout na doručovací adrese, takže si mohou dát poslat zásilku na odběrné místo a tam si ji vyzvednout v čase, ve kterém jim to nejvíce vyhovuje. Pokud jako majitel internetového obchodu chcete nabízet tuto službu, je třeba, aby ji Váš e-shop podporoval. Budete totiž potřebovat stále aktuální seznam odběrných míst určité společnosti. Tento způsob dopravy si uživatel bude volit v objednávkovém formuláři. Ukázka napojení e-shopu na odběrná místa.
Osobní odběr
Výhody:
- Zákazník nemusí doplácet za dopravu.
- Může si zkontrolovat zboží přímo u prodejce. Kamenná prodejna je však pro mnohé prodejce přes internet nereálná. Pokud však máte prodejnu, tuto možnost určitě využijte. Je to konkurenční výhoda k nezaplacení.